Val av nytt kommunalråd

Den 6 september kommer Socialdemokraterna i Piteå att välja en ny vice KSO, alltså ett nytt kommunalråd. Anders Lundkvist har meddelat att han avser att avgå som kommunstyrelsens vice ordförande, ett uppdrag som han haft sedan 2017.

– Tiden som kommunalråd har framförallt varit en väldigt rolig och utmanande tid. Uppgifterna spänner över ett väldigt stort område, så det har varit väldigt omväxlande. Man möter många människor, får se många verksamheter.
> Läs hela Anders Lundkvists brev till medlemmarna här!

Hearing med eller utan publik

Den 14 augusti kommer valberedningen att genomföra en hearing, en så kallad utfrågning av alla kandidater. Den kommer att vara öppen för allmänheten att delta vid. Vill du skicka in en egen fråga går det bra. Det gör du i detta formulär.

Du kan även skicka din fråga på e-post till: hej@socialdemokraternapitea.se

Tidsplan

• 12 juli – sista nomineringsdag
  • 14 augusti – Hearing
  • 6 september – Representantskap
  • 13 september – Kommunfullmäktige

Nomineringar lämnas i via ett formulär.
> Lämna in din nominering här!

Så går valet till

Valberedningen kommer att få in alla nomineringar, sista nomineringsdag är 12 juli, och efter det kommer valberednings arbete med att ta fram en kandidat för att förslå till Repskapet. De kommer bland annat att intervjua kandidaterna, läsa personliga brev och genomföra en hearing som är öppen för allmänheten.

Det är sedan upp till Repskapet att välja det föreslagna namnen eller någon annan av de personer som kandiderat till uppdraget. Valet kommer att genomföras på representantskapet den 6 september.

Så gick nomineringen till

Den som medlem i socialdemokraterna eller som förening ansluten till Piteå Arbetarekommun har nomineringsrätt och kan då nominerade dig själv eller någon annan tillfrågad person.
> Läs våra stadgar här